Material i recursos per a organitzar competicions

Home » Competicions » Material i recursos per a organitzar competicions

 

 

Aquesta pàgina mostra informació rellevant per a club que desitgen organitzar una competició d’halterofilia, o bé volen saber on poden millorar-la.

Pel què respecta als clubs, hi han dues variables que afecten com es pot organitzar una competició:

  • Les instal.lacions del club (en cas que s’organitzi la competició allà, i no en un edifici extern com ara un pavelló esportiu).
  • El material del qual disposa el club.

De les instalacions del club/lloc de competició

Les instalacions deuen disposar de com a mínim les següents àrees, ben definides:

  • Vestuaris: calen dos vestuaris, un masculí i un femení, on els atletes poden canviar-se, dutxarse, i la resta del personal també pot anar a fer les seves necessitats.
  • Sala de pesatge: independent dels vestuaris, és una sala amb una bàscula on l’atleta, a les hores pertinents, dóna constància de la seva participació identificant-se amb un DNI o pasaport i realitza el pesatge amb el maillot posat (i on es resten -0.25kg del seu pes corporal). També ha de decalarar davant els jutges els seus primers intents d’Arrencada i Dos Temps, sempre respectant la regla dels 20 kg.
  • Sala d’escalfament: la. Aquesta sala ha d’estar connectada directament amb la tarima principal mitjançant una porta, pasarela o passadís, on el Controlador Tècnic (o l’entrenador) serà el responsable d’autoritzar a l’atleta a sortir a tarima sempre i quan el cronòmetre estigui en marxa.
  • Tarima principal: el lloc on els atletes realitzen els seus 3 intents per moviment olímpic. Des de les grades s’ha de poder veure la tarima.
  • Grades: és on anirà el públic. Excepte el personal autoritzat, cap persona del públic pot accedir a la resta de sales, amb l’excepció òbvia del vestuari. Els organitzadors de la competició són els responsables d’enforçar-ho.
    • Opcionalment, poden haver parades de patrocinadors i/o promotors, les quals han d’estar annexes a les grades, per tal que el públic es pugui informar.

 

Del material dels clubs

El material es divideix en funció de la sala:

  • Vestuaris: calen vàters i dutxes i fonts d’aigua per rentar-se les mans. Si no disposen de dutxes ho han d’avisar amb antelació a la Federació per informar-ho als atletes. Aquestes sales ha de garantir la privacitat total dels qui estiguin dins.
  • Sala de pesatge: una bàscula electrònica. A les jornades de lliga es pot fer servir qualsevol bàscula, sempre i quan s’indiqui al full d’actes dels jutges la seva qualitat, però als Campionats Catalans s’exigeix una tolerància mínima. Com a un vestuari, aquesta sala ha de garantir la privacitat total dels atletes i jutges en funcions.
  • Sala d’escalfament: En funció del nombre de tarimes, com a mínim una relació 1:1 entre barres de la categoria de pes adient i tarimes a disposició dels atletes – tenint en compte que son dues categories de pes, la relació total de barres per tarima ha de ser 2:1.
    Hi han d’haver suficients discos de goma (o bumper) a cada tarima per tal que cada atleta pugui escalfar prèviament als seus intents, idealment de la mateixa qualitat que a la tarima principal però no hi hauran requeriments sobre la seva qualitat. La sala d’escalfament requereix com a mínim un (1) bol de magnesi, si només es disposa d’un ha d’estar entre la sala d’escalfament i la tarima principal.
    A més, requereix un monitor (com ara un televisor) connectat en tot moment proporcionant un tauler informació a entrenadors i atletes.
  • Tarima principal: a la tarima el següent material ha d’estar disponible:
    • Dues barres olímpiques de 15kg i 20kg. Idealment, barres amb estàndar IWF. El Club hauria de posar en aquesta tarima les dues millors barres que disposen.
    • Com a mínim un parell (2 unitats) dels següents discos, prioritzant també la millor qualitat possible (quant més a prop dels estàndars IWF, millor):
      • Discos de goma de 10, 15, 20 i 25 kgs amb diàmetre 450 mm.
        • Pels discos de 25 kg calen com a mínim 2 parelles, però es recomana tenir 3 jocs a mà, en particular si un (1) atleta ha declarat un Total Olímpic de 300 kg o més.
      • Discos fraccionals de 1, 1.5, 2, 2.5 i 5kg.
      • Un joc de tanques (cierres en castellà) de 2.5 kg.
      • Per a competicions on puguin haver atletes amb totals de <= 100 kg, es recomana tenir una parella de discos tècnics de 2.5 i/o 5 kg de diàmetre 450 mm.
    • Com a mínim cinc (5) cadires, una (1) pels tres (3) jutges disposades de tal forma que els laterals estiguin a les cantonades de la tarima i el central al mig de la tarima, i dues (2) pels carregadors, que es situen al lateral de la tarima.
    • Una taula pel secretari, on ha de tenir espai suficient per deixar un ordinador i papers amb documentació rellevant de competició. Aquesta taula requereix com a mínim una (1) cadira adicional.
    • Opcionalment, un monitor per al públic i un altre dirigit a l’atleta amb el cronòmetre (útil per als clubs que utilitzin OWLCMS).
  • Grades: cadires pel públic que apuntin a la tarima principal. Cal indicar i donar prioritat i  espai per a persones amb movilitat reduïda.

 

Dels jutges

Els jutges de la FCH seràn preguntats un (1) mes abans de les competicions per la seva disponibilitat. Fins a una (1) setmana abans d’aquesta es publicaran les convocatòries per privat junt amb els horaris, seu i distribució de tandes de la competició pertinent.

Els jutges hauran d’anar ben vestits en totes les competicions. El jutge secretari és el responsable de portar-se un ordinador portàtil a la seu competitiva (a dia de 2024, la única seu on no és necessari que el secretari es porti el seu ordinador és a C.P.Terrassa, però recomanem que es porti una memòria USB per obtenir les actes de competició).

S’enviaran els honoraris als jutges participants fins a 48h després de la celebració de la Jornada, sempre i quan posterior a un d’aquests dos casos: 1) la recepció de l’acta de competició amb els jutges assignats, o 2) la verificació in situ per part d’un del membres de la JJDD de la FCH. En cas que les seus de competició es distribueixin durant diversos caps de setmana, l’últim serà pres com l’oficial, ja que coincideix amb el termini imposat per la RFEH.
El pagament es realitzarà a meitats i/o finals de mes, en funció de la data de la competició i dels honoraris signats rebuts – recalquem que és OBLIGATORI que es signin per tal de realitzar aquest pagament.

IMPORTANT: al finalitzar la competició cal que els jutges verifiquin que els seus noms i rols estiguin correctament introduits en l’acta.

Des de fa anys, les competicions de la FCH es gestionaven directament des d’un fitxer Excel. Tot i que és fàcil d’utilitzar, té molts inconvenients: difícil de llegir pels entrenadors, és fàcil equivocar-se amb els ordres de sortida, no es controlen el número de canvis, cronòmetre separat, les fòrmules es poden perdre amb una mala pressió de tecles, poca escalabilitat…

Afortunadament, existeix una eina gratuïta, lliure i en constant actualització que ens permet gestionar competicions i a més facilitar-nos la vida a tots els agents implicats.

 

OWLCMS 4 (Olympic WeightLifting Competition Management System) és un gestor de competicions dissenyat específicament per a competicions d’halterofilia que serveix tant per competicions locals (com les Jornades de Lliga) com per competicions en múltiples tarimes (un Campionat Nacional). Entre les seves característiques:

  • Té totes les eines necessàries per la organització d’una competició amb diferents normatives, fins i tot per a competicions màster.
    • Informació de competició: seu, federació, regles de competició…
    • Assignació de categories de competició junt amb marques mínimes
    • Assignació de tandes junt amb personal (jutges, secretari, controlador tècnic, marshall, cronometrador, etc.)
  • Escalabilitat molt gran: es pot organitzar perfectament una competició amb un sol ordinador (com a una Jornada de Lliga), o com una xarxa informàtica, com a un Campionat (Inter)Nacional.
  • Fitxers de rècords a carregar, els quals s’integren en l’aplicació i permeten exportar-los.
  • Es poden carregar les dades dels atletes prèviament, però també es pot servir el propi programa per donar el pesatge. Un cop fet, es poden imprimir des d’allà els documents associats amb el pesatge dels atletes, en particular la fulla de declaració d’intents.
  • Pantalla del secretari, on es pot controlar el cronòmetre (tant d’atleta com de presentacions, aturades tècniques, cerimònies o descansos), validar manualment aixecaments, fer canvis (amb el límit de 3 canvis i als primers 30s):
    020_EditLifterCard
    Pantalla de secretari junt la pantalla de canvi de pesos de l’atleta. “M1” és el nom de la tanda actual.
  • Taulells per a públic i  la sala d’escalfament, on es pot ordenar per número de sorteig (oficial) o per ordre de sortida (no oficial). Es pot preparar la tarima (o tarimes) en funció dels recursos disponibles en aquesta (número de discos vermells, si hi han discos tècnics de 5 i/o 2,5 kg…).
    024_Scoreboard_Leaders
    Taulell amb marcador, visible en una sala d’escalfament. També pot mostrar rècords, si els té carregats.
  • Marcador al públic amb informació rellevant de l’atleta, pes a carregar i cronòmetre, el qual dóna avisos al arribar a 0:30, 1:30, 0:00, junt amb la senyal de terra (quan els jutges arriben a un veredicte):
    032_Attempt_Running 038_Attempt_Decision
    La pantalla mostra intents de rècord (si els té carregats) i també pot carregar imatges de l’aixecador o del club representant.
  • Possibilitat de connectar dispositius, siguin mòbils, o comandaments USB pels jutges, els quals es reflexen per pantalla per atletes, entrenador i públic:
    mobile_ref refereeingSetup
    Les ordres emeses s’envien al programa, alliberant al secretari de validar els aixecaments manualment.
    Des de la FCH recomanem l’ús de comandaments USB, els quals s’han de programar perquè emetin les senyals de tecla adient (veure ànnex).
  • També admet controls per a jurat i pel cronometrador, si escau.
  • Descàrrega de les actes de competició un cop concluïda la competició o tanda, en una gran varietat de formats
    Recomanem “Cjto. Resultados Finales -> SnatchCJTotal-A4.xlsx ja que són les més properes al format d’actes tradicional de la FCH, en particular les pestanyes “Sinclar Masculino” i “Sinclair Femenino“.
  • L’ús de recursos del propi programa és molt petit, fins i tot en competicions amb >1000 atletes en >80 sessions. De fet, pot consumir menys CPU que fer servir el MS Excel o el LibreOffice Calc.
  • Integració amb OBS per fer retransmissions de qualitat a YouTube, Twitch o Facebook, ja sigui en directe o en diferit.

 

Es pot descarregar i instal.lar AQUÍ (on també indica com preparar la versió cloud) per a Windows, Mac OS X i Linux. El manual i la documentació el podeu trobar a l’enllaç adjunt, tot i que està en anglés, tot i que també teniu una video demo amb subtítols en castellà:

Actualment no hi ha una traducció en català, però sí en castellà. Els desenvolupadors accepten voluntaris per traduir-la!


ÀNNEX
Controls de teclat pel secretari:

  • [*] Iniciar/aturar cronòmetre.
  • [,] Iniciar cronòmetre.
  • [.] Aturar cronòmetre.
  • [+] Reiniciar a 1:00.
  • [=] Reiniciar a 2:00.
  • [F2]Donar moviment com a vàlid.
  • [F4]Donar moviment com a nul.

Controls a la pantalla de marcador/cronòmetre (útils per programar teclats/comandaments USB):

  • [1]/[2] Moviment vàlid/nul del jutge lateral esquerre.
  • [3]/[4] Moviment vàlid/nul del jutge central.
  • [5]/[6] Moviment vàlid/nul del jutge lateral dret.

IMPORTANT: ELS COMANDAMENTS DE JUTGE NO FUNCIONEN A LA PANTALLA DE SECRETARI.

 

Per programar un comandament USB com a teclat, podeu utilitzar programes com JoyToKey (per Windows) per configurar-los prèviament a una competició al mateix ordinador que mostra el marcador o el cronòmetre per l’atleta – no funcionarà a l’ordinador del secretari, important!

Pels teclats, podeu comprar-ne tres (3) teclats de 2 botons com aquest:
OSU Keypad 2, Keys Red Switch Keyboard Mini USB Mechanical Axis Gaming Keyboards para Juegos de Ritmo Copiar Función de Pegar White Hotswap HID Programación Macro One Handed : Amazon.es: Informática

Podeu pintar un dels botons de color vermell (o enganxar una enganxina o gomet vermell) perquè marqui clarament que dóna la senyal de nul.

Retransmetre una competició, ja sigui amb el mateix ordinador que fa de secretari (si és potent) o bé amb un altre ordinador connectat a la mateixa xarxa permetrà que el públic pugui seguir la competició proporcionant-los la següent informació a pantalla amb claredat:

  • El nom i cognom de l’atleta a tarima.
  • El club el qual representa.
  • La categoria de pes (i si cal, la categoria d’edat on competeix).
  • El pes de la barra i una representació gràfica d’aquest a la barra.
  • El cronòmetre.
  • El veredicte dels jutges (pot ser global o per jutge, això dependrà de si el secretari o els propis jutges validen els aixecaments).
  • Si fa intent de rècord.
  • El rànking per aixecament i total (exclusiu a la vista “Atleta actual”).

Això fa que, coneguis l’esport o no, entenguis millor el què passa a tarima.

Per aconseguir-ho, el programari lliure OBS (Open Broadcaster Software) ens permet integrar les pantalles de OWLCMS amb el què es veu, a més de posar logotips de la FCH, el club amfitirió (per exemple) i fins i tot de patrocinadors:

08_endResults

 

Aquí us donem un breu tutorial per configurar-ho de cara a una competició, com pot ser una Jornada de Lliga al vostre club:

  • Un ordinador que estigui executant OWLCMS, idealment un ordinador suministrat pel club, el secretari de competició o la FCH. Anomenarem aquest ordinador com a servidor de la competició.
  • Una xarxa d’internet, idealment connectat amb cable Ethernet de cat. 7 o superior, o connectat amb WiFi mitjançant un router 5 GHz. Si escau, cal configurar-ho així amb un hotspot mòbil.
  • Un altre ordinador que tingui OBS instal.lat i connectat a la mateixa xarxa que el servidor. Si és suficientment potent, es pot executar en paral.lel a l’ordinador servidor. Aquest ordinador ha de connectar, a més:
    • Càmera de video USB, idealment una que funcioni a resolució 1080p i a 60 FPS (frames/imatges per segon). Quanta més resolució i FPS, més internet consumirà però alhora millor serà la qualitat.
    • Micròfon (en cas de voler fer comentaris)
    • Un canal de YouTube, preferiblement un gestionat pel club amfitrió. Per a les competicions regionals, es farà pel canal de la FCH.

RECOMANEM FER PROVES AMB ANTELACIÓ ABANS DE CONFIGURAR-HO A UNA COMPETICIÓ.

En un futur completarem la configuració. Teniu un tutorial de part dels desenvolupadors de OWLCMS aquí, en anglés o aquest tutorial en castellà. Gràcies Guillermo!

 

 

Drecera ràpida per descarregar els fitxers per organitzar una competició.

 

Programari:

 

Fitxers per a competicions:

 

Fitxers en desús: